Dr. Alexandra APPEL
Chair of Economic Geography
Tel.: +49 931 31-85337
E-Mail: alexandra.appel@uni-wuerzburg.de
Institute of Geography and Geology
Am Hubland
97074 Wuerzburg
Campus Hubland South
Geography Building
Room 128
- Geography of mobility and transport (focus: urban logistics, cargo bikes, (societal) transformation processes)
- Retail Geography (focus: Grocery retailing, Structural Change, Resilience)
- (Global) Production Networks & Embeddedness
- Transformation processes & structural change
- Psychogeography
- Inner city development and participation formats
- Regional focus: Turkey
- Politics and economics of new mobilities
- New mobility in the USA
- Covid-19 and retail in Würzburg City Center. (duration: 2020 - 2021, together with Dr. Sina Hardaker).
- planned: "Downtown development Oettingen"
Employment
February 2015 – Present
Researcher & Lecturer, Institute of Geography and Geology, Department of Economic Geography, Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Germany.
October 2014 – Present
Editorial Board Member, working group on retail geography (AK Geographische Handelsforschung)
2014 – 2015
Postdoctoral Research Associate, Institute of Geography and Geology, Department of Economic Geography, Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Germany.
May 2014 – October 2014
Research Associate, Interreg-project “TWECOM – Towards eco-energetic communities.” Institute of Geography, Department of regional science and politics, Philipps-Universität Marburg, Germany
October 2013 – March 2014
Research Associate, Project “Integrative Preventive AAL Concept for the aging society in Europe’s rural areas.” Institute of Geography, Department of regional science and politics, Philipps-Universität Marburg, Germany
February 2011 – December 2012
Research Associate, Project “The internationalization of retailing in Turkey: Motives, dynamics and impacts” funded by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (German Research Foundation). Institute of Geography, Department of regional science and politics, Philipps-Universität Marburg, Germany
Education
Ph.D, Geography (Dr.) – Philipps-Universität Marburg (2014)
Dissertation: „Zwischen Basar und Supermarkt: strukturelle Veränderungen im Lebensmitteleinzelhandel der Türkei unter Berücksichtigung von Globalisierungsprozessen“ (Dissertation on the Internationalization of Grocery Retailing in Turkey)
Diploma, Geography – Philipps-Universität Marburg (2009)
Thesis: „Die Konstruktion kultureller Räume – am Beispiels Istanbul als Kulturhauptstadt Europas 2010“ („the construction of cultural geographies – the example of Istanbul als European Capital of Culture 2010“)
Minor subjects: Media Science, Anthropology
Study Abroad Experience
2006-2007: Fatih Üniversitesi, Büyükcekmece, Istanbul, Turkey
APPEL, A., SCHEINER, J., WILDE, M. (2020): Wege, Umwege und Irrwege zur Verkehrswende – (Selbst-)kritische Perspektiven aus Wissenschaft und Praxis.
APPEL, A., SCHEINER, J., WILDE, M. (Hrsg., 2020): Mobilität, Erreichbarkeit, Raum – (selbst-)kritische Perspekitven aus Wissenschaft und Praxis. In: Studien zur Mobilitäts- und Verkehrsforschung, Springer VS.
RIENER, A., APPEL, A., DORNER, W., HUBER, T., KOLB, J. C., WAGNER, H. (2020) Autonome Shuttlebusse im ÖPNV: Analysen und Bewertungen zum Fallbeispiel Bad Birnbach aus technischer, gesellschaftlicher und planerischer Sicht, Springer.
APPEL, A., RAUH, J., GRAßL, M., RAUCH, S. (2020): Die gesellschaftliche Einbettung autonomer Fahrzeuge am Beispiel Bad Birnbach. In: RIENER, A., APPEL, A., DORNER, W., HUBER, T., KOLB, J. C., WAGNER, H. (Hrsg.): Autonome Shuttlebusse im ÖPNV: Analysen und Bewertungen zum Fallbeispiel Bad Birnbach aus technischer, gesellschaftlicher und planerischer Sicht, Springer: 135-157.
RAUH, J., APPEL, A., GRAßL, M. (2020): Empirische Beobachtungen zur Akzeptanz des Pilotprojektes „Autonom fahrender Kleinbus“ unter den Bürger∗innen von Bad Birnbach. In: RIENER, A., APPEL, A., DORNER, W., HUBER, T., KOLB, J. C., WAGNER, H. (Hrsg.): Autonome Shuttlebusse im ÖPNV: Analysen und Bewertungen zum Fallbeispiel Bad Birnbach aus technischer, gesellschaftlicher und planerischer Sicht, Springer: 159-176.
APPEL, A. (2020): Qualitative Methoden. In: NEIBERGER, C., HAHN, B. (Hrsg.): Geographische Handelsforschung, Springer: 273-282.
APPEL, A. (2017): Ausländische Direktinvestitionen und die Restrukturierung der Automobilindustrie in den USA. In: Geographische Rundschau 69/11: 30-35.
APPEL, A. (2016): Die Pleicher Viertel. In: BAUMHAUER, R., HAHN, B., WIKTORIN, D. (Hrsg.): Atlas Würzburg – Vielfalt und Wandel der Stadt im Kartenbild. Köln 2016: 122-125.
APPEL, A. (2016): Embeddedness and the (re)making of retail space in the realm of multichannel retailing – the case of Migros Sanal Market in Turkey. In: Geografiska Annaler: Series B, Human Geography 98/1: 55-69.
APPEL, A. (2016): Multi-Channel-Einzelhandel und Embeddedness – das Beispiel Migros Sanal Market in der Türkei. In: FRANZ, M., GERSCH, I. (Hrsg.): Online-Handel ist Wandel. Schriftenreihe GHF, Band 24.
APPEL, A. (2014): Zwischen Basar und Supermarkt: Strukturelle Veränderungen im Lebensmitteleinzelhandel der Türkei unter Berücksichtigung aktueller Globalisierungsprozesse. Kumulative Dissertation. URL: archiv.ub.uni-marburg.de/diss/z2014/0382/pdf/daa.pdf; 27.01.2016.
APPEL, A., FRANZ, M., HASSLER, M. (2014): Intermediaries in Agro-Food networks in Turkey: How middlemen respond to transforming market structures. In: Die Erde 145/3: 148-157.
FRANZ, M., APPEL, A., HASSLER, M. (2013): Short Waves of Supermarket Diffussion in Turkey. In: Moravian Geographical Reports 4/2013 (21): S. 50-63.
APPEL, A., FRANZ, M., HASSLER, M. (2011): Migros Türk – ein (trans-)nationales Unternehmen und Prozesse der Globalisierung im türkischen Lebensmitteleinzelhandel. In: Geographica Helvetica 66, S. 271-280.
- Wie sieht der Einzelhandel zukünftig aus? – Thesen aus Sicht der Geographischen Handelsforschung. Vortrag gemeinsam mit Sina Hardaker im Rahmen der Herbstsitzung Handelsausschuss IHK Würzburg-Schweinfurt. 20.10.2020
- Moderation der virtuellen Podiumsdiskussion “Einzelhandel in Zeiten der Pandemie – Auswirkungen von Corona auf den Einzelhandel” gemeinsam mit prof. Dr. Elmar Kulke im Rahmen der Jahrestagung des Arbeitskreis Geographische Handelsforschung. 05.06.2020. virtuell
- Organizing and hosting “Jahrestagung des Arbeitskreis Verkehr in Kooperation mit dem Pegasus-Netzwerk”, 9. & 10. Mai 2019 in Würzburg
- Internationalization processes and small and medium sized enterprises – German actors in the US Southeast. A research agenda. AAG Annual Meeting in Boston, 08.04.2017
- “Regional Development and Urban planning” series III, session host, AAG Annual Meeting in Boston, 08.04.2017
- SMEs and German automotive direct investments in the US market. Auslandswissenschaftlichen Kolloquiums der FAU Erlangen-Nürnberg, 11.01.2017
- Multichannel retailing and the (re)making of retail space through the lens of embeddedness – Migros Sanal Market in Turkey. Session „Information Society and Culture”, International Geographic Congress in Beijing, China, 22.08.2016.
- Die Rolle von Embeddedness im Multichannel(Lebensmittel-)Einzelhandel – Das Beispiel Migros Sanal Market in der Türkei. Vortrag im Rahmen der Jahrestagung des Arbeitskreises für Geographische Handelsforschung. Osnabrück, 19.06.2015.
- Resistance, resilience or reworking – Strategies of intermediaries in agro-food networks in times of transforming food market structures in Turkey. Together with Markus Hassler and Martin Franz, AAG Annual Meeting in Chicago, 22.04.2015
- Die Türkei heute – eine Bestandsaufnahme. Vortrag im Rahmen des Seminars 'Die Türkei – Brücke zwischen Europa und Nahost', Fritjof-Nansen-Haus, Ingelheim, 27.06.2013.